In samenwerking met UAntwerpen en DEME biedt dit traject jongeren de kans om zich te verdiepen in de wereld van waterbeheer, invasieve soorten, en natuurgebaseerde oplossingen. Het project richt zich op het belang van overstromingsgebieden, sedimentbeheer en het beheer van invasieve soorten zoals de wolhandkrab, met een sterke nadruk op hands-on onderzoek en experimenten.
Aquatische activiteiten: op site
Jongeren ontdekken het belang van aquatisch onderzoek, de rol van kunstmatige rivieren, en het experimenteren met waterdynamiek. Ze gaan op verkenning in de innovatieve infrastructuur van de Mesodrome aan UAntwerpen, waar ze zelf experimenten uitvoeren die nauw aansluiten bij bestaand onderzoek. De belangrijkste thema's zijn:
Wolhandkrabben: Deze invasieve soort veroorzaakt sedimentverstoring en het verlies van waterplanten. Jongeren onderzoeken de impact van wolhandkrabben op sedimentstabiliteit en waterplanten door middel van experimenten.
Sediment-omwoeling: Jongeren onderzoeken de effecten van wolhandkrabben op sediment en de waterdynamiek in een mini-stroomgoot.
Waterplanten en stroming: Door waterplanten in verschillende configuraties te plaatsen, bestuderen jongeren de impact op de stroming en het rivierdebiet, evenals het belang van overstromingsgebieden voor waterberging.
DEME biedt een bezoek aan de site in Grobbendonk, waar een prototype voor een wolhandkrabbenval is geïnstalleerd. Dit is een resultaat van onderzoek uitgevoerd in de Mesodrome. De jongeren leren de werking van de val, en voeren real-time metingen uit van waterkwaliteit, zoals pH, zuurstofgehalte, en turbiditeit. Het bezoek wordt begeleid door een vertegenwoordiger van de Vlaamse Milieu Maatschappij (VMM).
Baggerpluimen: AI-beeldanalyse
De jongeren leren hoe ze met de Terrascope viewer kunnen zoeken naar baggerpluimen. De beelden identificeren ze en verwerken we in een AI model. Zo onderzoeken ze de al dan niet tijdelijke karakter van deze pluimen en ook andere bronnen van troebelheid (vb. getijdenwerking) kunnen vergeleken worden. Ook kunnen de jongeren proeven doen rond turbiditeit en sedimentatiesnelheid en verstrooiing van licht door zwevend sediment (golflengte afhankelijk).
Augmented Reality - Sandbox
Daarnaast is er een activiteit met een AR-Sandbox, waarin jongeren de effecten van landschapsaanpassingen op overstromingsrisico’s onderzoeken. Door middel van augmented reality kunnen ze het effect van verschillende structuren zoals dijken en spaarbekkens simuleren en de gevolgen van overstromingen in verschillende scenario’s vergelijken.